Conversieoptimalisatie

Uw website krijgt steeds meer bezoekers en uw advertenties lopen als een tierelier. Er ontbreekt echter 1 ding; conversies!

Herkent u dat probleem? Dan bent u gelukkig niet de enige. Door de constante informatiestroom die bezoekers op zich afkrijgen heeft u slechts enkele seconden de tijd om deze te overtuigen om verder te gaan in het conversieproces.

Conversieoptimalisatie is een ondergeschoven kindje dat veel meer aandacht verdient. De essentie van CRO (conversion rate optimization) is dat u meer omzet behaald met hetzelfde aantal bezoekers. Hoe zonde is het wanneer u veel geld investeert om bezoekers te krijgen, maar deze vervolgens weer vertrekken zonder uw belangrijkste pagina’s te bekijken.

De oorzaken lopen uiteen van een lange laadtijd, het ontbreken van de juiste knoppen en zelfs het tonen van de verkeerde kleuren of lettertype.

De essentie van CRO (conversion rate optimization) is dat u meer omzet behaald met hetzelfde aantal bezoekers.

Ieder mens is uniek en dit geldt ook voor zijn online zoek- en aankoopgedrag. U kunt een website maken en deze optimaliseren, zodat deze goedkeurend door het algoritme van Google wordt ‘bekeken’. Echter is het lastiger om uw website voor iedereen dusdanig in te richten dat hij of zij een aankoop wil doen.

In het verleden werd gedacht dat onder andere prijs, aanbod en levertijd dé factoren waren waar u als ondernemer controle over had. Conversieoptimalisatie toont echter aan dat u veel meer kan doen om de bezoeker te laten converteren.

Door de verkorte aandachtsspanne van uw bezoeker brengt deze steeds minder tijd door uw website. Deze tijd is dan ook zeer waardevol. De basis van uw CRO begint bij uw onderscheidend vermogen. Waarom klikt een bezoeker überhaupt naar u website? Daarnaast zijn er vragen zoals:

  • Hoe vindt de bezoeker de diensten of producten die hij of zij zoekt?
  • Hoe snel worden uw pagina’s geladen?
  • Welke look and feel moet uw bezoeker krijgen?

Voor alle A/B testen moeten vragen zoals bovenstaand beantwoord worden. Door onze ruime ervaring op het gebied van conversieoptimalisatie weten wij de juiste vragen te stellen, voordat het testen en meten begint.

User Experience

User Experience (UX) is een belangrijk onderdeel binnen conversieoptimalisatie. De term dekt volledig de lading, want het betreft alles omtrent de ervaring en beleving die uw bezoekers hebben. Vindt u dit lastig te plaatsen? Wellicht helpt het volgende voorbeeld:

Denk eens aan het gevoel wanneer u uw favoriete winkel binnenloopt. De winkel is zo ingericht dat alles staat waar u het verwacht. U krijgt overal de juiste informatie en u weet al zeker dat u hier iets gaat kopen. U wordt snel geholpen en weet de kassa op je gemak te vinden.

Denk eens aan het gevoel wanneer u uw favoriete winkel binnenloopt.

Bovenstaande is een voorbeeld van een goede UX. Uiteraard wilt u dat gevoel ook oproepen bij uw webbezoekers. Google vindt dat ook en beloont websites met een hogere ranking wanneer zij een optimale UX bieden. Dit is mede de reden waarom dit thema steeds meer aandacht krijgt binnen SEO.

Wij snappen dat de combinatie van SEO en UX één van de sleutels zijn tot uw online succes. Wilt u hier meer over weten? Neem dan direct contact op!

Wilt u online succes?

Voorkom nog meer gemiste klanten en neem direct contact op!

Meten, meten en meten!

Het uitvoeren van CRO is een proces dat grotendeels leunt op het testen en meten van verschillende factoren. Allereerst dient u te weten waar en waarom uw huidige bezoekers van de website vertrekken zonder een conversie. Ook wilt u weten vanaf welke pagina’s de meeste bezoekers weggaan. Het is ook bijzonder interessant om de gedragsstroom van uw bezoekers te bekijken. Hier ziet u al snel vanaf welke pagina’s uw bezoeker het voor gezien houdt. Dit soort data zijn brandstof voor CRO!

Het uitvoeren van CRO is een proces dat grotendeels leunt op het testen en meten van verschillende factoren.

Het testen van variaties op uw website heet A/B testing. Door twee verschillende varianten van een pagina aan een bezoeker te tonen is het gemakkelijk om te bepalen welke de winnaar is. Visuele wijzigingen zijn echter slechts een klein onderdeel binnen CRO. Belangrijker is om een optimale gebruikservaring te leveren door snelle laadtijden en een gebruiksvriendelijke website. Google begrijpt dit steeds beter en daarom draagt conversieoptimalisatie naast een hogere omzet ook bij aan een hogere ranking.

Het optimaliseren van uw conversieproces is een zeer tijdrovende, specialistische klus die wij graag voor u uitvoeren. Door onze ruime ervaring op dit gebied zorgen wij voor een hogere conversieratio en dus een hogere omzet per bezoeker!